SEO, yani Türkçe karşılığıyla arama motoru optimizasyonu çok kapsamlı ve meşakkatli bir süreçtir. Birçok internet sitesi sahibi, SEO işleri için uzman desteği alır. SEO işlerinin proje bazlı olmadığı, uzun bir takvime yayılmış, sürekli yenilenen bir iş döngüsü olduğu kabul edilmektedir. İç ve dış olarak iki ana sınıfa ayrılan SEO, link inşası, doğru metin yazımı, mobil erişim, site hızı ve daha birçok işi kapsamaktadır. Türkçe karşılığından da anlaşılacağı üzere SEO ile edinilen amaç, sitenin arama motorlarında daha üst sıralara yükselmesidir. Yani arama motoru kullanıcısının yazıp sorgulattığı sözcük (ve sözcük öbeği) için söz konusu sitenin olabildiğince üst sıralarda çıkmasıdır. Peki site sahiplerinin, editörlerin ve metin yazarlarının SEO ile uyumlu metin yazması mümkün müdür? Aslında evet; çünkü birkaç önemli özelliğe dikkat edildiği müddetçe, SEO uyumlu metinler hazırlanabilecektir. Gelin birkaç tanesine birlikte göz atalım…

1. Doğru Başlık Seçimi

SEO ile amaçlanan noktalardan birisi, ziyaretçi çekmektir. Ziyaretçinin, hazırlanan metne ilgisini pekiştirecek olan en önemli noktalardan birisi de başlıktır. Başlık, metinle uyumlu olmak durumundadır. Tek kelimeden ibaret olabileceği gibi, 9-10 kelimeye kadar uzayabilir; ancak dahası pek makbul değildir. Doğrudan bir manşet niteliği taşıyabilir ya da soru cümlesi olabilir. Şu an okuduğunuz metnin başlığı bir soru cümlesi; fakat bunu istersek “SEO Uyumlu Makale Yazma” gibi farklı formata sokmakta mümkündür. Yeter ki okuyucunun dikkatini çeksin ve daha önemlisi, metnin genelini yansıtabilsin.

2. Özgünlük

Özgünlük, okuyucu deneyimini etkileyen bir durum değildir. Şu an okumakta olduğunuz metin aslında onlarca farklı sitede birebir aynı şekilde yayınlanmış olabilir; ancak bu sizin deneyiminizi etkilemeyecektir. Özgünlük konusu arama motoru için önemlidir. “Kopyala – Yapıştır” mantığıyla hazırlanan metinler sıralamada her daim sonlara itilecek ve bu ısrardan vazgeçilmezse “spam” olarak kabul edilip arama motorlarından engellenecektir.

3. Okuma Deneyiminin İyileştirilmesi

Ziyaretçinin okuma deneyimini iyileştirmeye odaklanmak, ziyaretçinin sitede daha uzun süre kalmasına olanak tanıyacaktır. Bunun için dikkat edilmesi gerekenleri şöyle ele alabiliriz:

a. Paragrafların özelliği: İlk paragraf, başlıktan sonra okunan ilk yerdir. Bu paragraf, neden o metnin okunması gerektiğini okuyucuya anlatacaktır. Giriş paragrafı, adeta bir özettir ve okuyucuya davettir. Son paragraf ise, önceden anlatılanların tekrarı niteliğinde olup okuyucuyu bir başka metne (içeriğe) yönlendirmek için bir fırsattır.

b. Madde ve numaralandırma: Bazı metinler, düz yazı şeklinde yazılabilir ve bunda hiçbir mahsur yoktur. Bazı metinler ise ya numaralandırmaya ya da alt başlıklara ihtiyaç duyar. Alt başlıklar, metnin bütünlüğünü bozmayan; ancak ana temadan ayrışan bölümler için değerlendirilebilir. Numaralandırma ise, özellikle şu an okuduğunuz metin gibi farklı görev, aşama ve benzerlerinin ele alındığı metinler için idealdir.

4. Kelime Sayısı

SEO, genellikle Google üstüne şekillenen bir süreçtir. Google ise birçok özelliğini paylaşmamaktadır. Birçok SEO taktiği, varsayımlar ve deneme – yanılma süreçleriyle ortaya çıkmıştır. Genel görüş, kelime sayısının fazla olması yönündedir. “Rüyada kırmızı tükenmez kalem görmek” sorgusuna en fazla kaç kelime yazılabilir? 500, 1000, 2000? Kelime sayısına odaklanmak yerine, okuyucunun ne istediğine odaklanmak uzun vadeli olarak çıkarınızadır. Bazı haber sitelerinde başlığın altında kendini tekrarlayan, anlamsız kelime öbekleriyle oluşturulmuş yazılar görürsünüz. O gazeteler hakkında olumlu görüşünüz var mı? Şöyle örnek verelim: Bu metinde başlığın altında onlarca kelime yazmış olsaydık veya numaralar arasında kendimizi tekrarlayıp dursaydık, sizce şu an okumaya devam ediyor olur muydunuz?..

5. Anahtar Kelime

Anahtar kelime, metinle ilgili olarak seçilmelidir; ancak farklı bir renkte, yazı tipinde, boyutta belirtilmesi şart değildir. Okuyucuya anahtar kelimeyi vurgulamanın bir yararı yoktur; anahtar kelimeyi arama motorları zaten algılayacaktır. Bununla birlikte, okuyucu için bazı anahtar kelimelere site içi link verilebilir. Örneğin iki numaralı maddemizde “Özgünlük” sözcüğüne link verip ilgili bir başka metne okuyucuyu çekebilir ve ayrıca arama motoru için de “Bu link, özgünlük konusuyla ilgili” mesajını iletebilirsiniz.

6. Görsellik

Metinlerde fotoğraf, resim, grafik, tablo veya video kullanabilirsiniz. Görsel anlamda cazip bir metnin okunması daha kolay olacaktır. Kitap satın alırken kapağı nasıl önemliyse, bir içerikteki görselin etkisi de hemen hemen aynı olacaktır.

Yeni Listeler E-Postana Gelsin

Günlük bültenimize abone olarak yeni haberlerden haberdar olabilirsin.

Abone Olduğun İçin Teşekkür Ederim.

Sistemde bir hata oluştu merak etme hemen düzeltiyoruz.